Nieuwe spiegelkarpers uitgezet in de polder.

Zondag, 3 december 2017

Op zaterdag 2 december 2017 was het weer zo ver. We mochten weer een nieuwe populatie spiegelkarpers verwachten. Het Poldervoorntje zorgt ook dit jaar weer voor een nieuwe uitzet van spiegelkarpers in het kader van het spiegelkarperproject.

Het was een grauwe, mistige en koude ochtend. Om 8:45 uur werd er langs de Urkervaart schuin tegenover de BP in Emmeloord verzameld. Alle spullen werden in gereedheid gebracht. Het doel van de uitzetting is het bijhouden en monitoren van de groei en ontwikkeling van de spiegelkarpers. Om 9:30 stonden leden van het bestuur en vrijwilligers al klaar. Iedereen was in afwachting van de spiegelkarpers.

Uiteindelijk arriveerden de mensen van de viskwekerij. De Spiegels werden vervoert op een aanhanger in twee daarvoor bestemde bakken. Vanuit de aanhangers werden de spiegelkarpers overgezet in teilen van de vereniging. Iedereen zat met verwondering naar de mooie spiegelkarpers te kijken. Ze zijn echt super mooi dit jaar!!. Het wegen, meten en op de foto zetten van de karpers kon beginnen.

Iedereen had een duidelijke rol gekregen, dit resulteerde dan ook, dat alle karpers binnen het uur uitgezet waren.

Iedere spiegelkarper wordt netjes gewogen en op de foto gezet, zodat we deze weer terug kunnen herkennen als hij gevangen wordt. iedere spiegelkarper heeft namelijk een uniek schubbenpatroon waaraan hij te herkennen is.

Uiteindelijk zijn er 134 spiegelkarpers uitgezet in de Urkervaart. de kleinste karper woog 800 gram de grootste karper woog 3600 gram.
Deze spiegelkarpers zullen, eenmaal geaclimatiseerd, zich door de hele Noordoostpolder verspreiden. Alle leden van de hengelsportvereniging hebben de mogelijkheid om deze mooie karpers weer terug te vangen.

Om een indruk te geven hoe mooi de spiegelkarpers van deze uitzetting waren, volgen er nu een aantal.

Mocht jullie in de toekomst een mooie spiegelkarper in de polder vangen? Stuur deze dan door naar de vereniging, dan gaan wij kijken hoeveel deze spiegelkarper in gewicht is toegenomen.

Belangrijk bij het maken van een foto is wel dat u de kop van de karper in uw rechterhand houd of een foto van de linkerkant van de karper maakt, terwijl deze op de onthaakmat ligt.