Feederhengel

De feeder hengel is evenals de matchhengel overgewaaid uit Engeland en deze hengel heeft in korte tijd zijn waarde meer dan bewezen in Europa.
Het is een totaal andere manier van vissen dan bijvoorbeeld de vaste stok of de matchhengel want word daar de aanbeet door een dobber aangegeven, bij de feederhengel zien we de aanbeet aan de dunne top van de hengel en gebruiken we zelfs geen dobber.
Bij de feederhengel word gebruik gemaakt van een korfje waarin we wat lokvoer stoppen. Dit korfje word vervolgens telkens op dezelfde plaats ingeworpen zodat er een voerplek ontstaat. Vlak bij het korfje zit onze onderlijn met daaraan het haakaas. De bedoeling is om zo met de hoeveelheid voer te spelen dat er onder water een waar gevecht ontstaat tussen de vissen om het voedsel te bemachtigen. Dit gebeurd vaak omdat er minder voer word gebracht dan dat er gegeten word dus dreigt er een tekort te ontstaan. Wanneer je vervolgens inwerpt word het haakaas gretig gegrepen door de vis.
( dit is tenminste de bedoeling,vangstgarantie kunnen we natuurlijk niet geven) Het korfje word in Engeland een feeder genoemd en zo weet u ook hoe deze hengel aan zijn naam komt. Er bestaan diverse soorten feederhengels die geklasseerd worden van light naar medium en van medium naar heavy en van heavy naar ultra heavy.