Voer

Het geheim van goed lokvoer …….
Bestaat niet!!!!!!!

Ik hoor iedereen denken, die is gek geworden maar ik blijf bij dat standpunt en zal je uitleggen waarom. Lokvoer en geheimen horen al bij elkaar sinds de visserij bestaat terwijl de meeste geheimen helemaal geen geheim zijn. Iedereen die een beetje na kan denken is in staat een goed voertje te maken, je hebt je alleen aan verschillende normen te houden als je zelf een voertje samenstelt. Daarnaast kan iedereen tegenwoordig kant en klaar voer kopen wat over het algemeen ook zeer goed is alleen geld ook hier: houd je aan de normen!
Wat zijn dan die normen?
Welnu, we kijken eerst eens naar een voer wat je zelf samenstelt en aan welke normen je daarbij dient te voldoen om uiteindelijk een goed voertje in het water te dumpen.

1: Allereerst heb je een aantal meelsoorten die de basis vormen waarbij je van te voren moet bedenken of je brasem of voorn wilt vangen maar daarover later meer.

2: Dan heb je een meelsoort nodig voor de binding zodat je straks ook een bal van het voer kan maken, de hoeveelheid hiervan hangt weer sterk af van de stroming en de diepte van het water. 3: Dan hebben we nog meelsoorten die de spijsvertering bevorderen en meelsoorten die de eetlust opwekken bij de vis, de vis moet zich het apezuur gaan eten zonder dat ze vol raken.

4: Hierna kan je nog een geur aan het voer toevoegen en dit hangt weer sterk af van de tijd van het jaar maar ook daarover later meer.

1: We beginnen bij de basis en hieronder vallen de volgende meelsoorten:

• Brood
  • Paneer
  • Beschuit
  • Mais

Voor voorn kiezen we beschuit en brood, voor brasem paneer en mais. Waarom? Brood en beschuit vormen onder water allemaal zwevende vlokjes en aangezien een voorn veelal net boven de bodem aast hebben we deze hier nodig. Paneer en mais doen dat veel minder, deze soorten zijn zwaarder en liggen veel vaster op de bodem waar de brasem aast.

2: De binding
Er zijn ontzettend veel meelsoorten die een bindende werking hebben en ik geef je de twee meest gebruikte en de verschillen hiertussen:

• Gemalen havermouth
  • Polenta gries

Deze twee binders zijn in dit opzicht verschillend dat havermouth heel zwaar is en ook zwaar op de maag ligt, polenta is weer lichter maar trekt weer meer voorn aan. Je kan ze ook prima in combinatie gebruiken als het water waar je vist hard stroomt. Havermouth is van oorsprong al een echte brasemkiller en mag dus niet in je brasemvoer ontbreken.

3: Eetlustopwekkers:
Veel meelsoorten die de eetlust opwekken bevorderen tevens de spijsvertering dus vandaar dat ik ze in een adem noem:

• Collant
  • Koriander
  • Lijnzaad
  • Kurkuma
  • Melasse
  • Venkel
  • Anijs

Je ziet wel dat je zo een lijstje bij elkaar hebt en je zult hier dan ook een keuze in moeten maken. Denk hierbij maar zoals de natuur werkt. In de winter sterven de waterplanten grotendeels af waardoor je nu je voordeel doet door plantaardige zaken te gebruiken als koriander en venkel. In de zomer kan het vaak niet zoet genoeg zijn en ga je meer met kurkuma en melasse aan het werk.

4: De geur:
Het geurtje dat je kiest is qua smaak al een beetje aangegeven in het vorige stukje maar wat misschien wel net zo belangrijk kan zijn is de vorm waarin je het geurtje verpakt:

• Op basis van een suikersiroop
  • Op basis van alcohol
  • Op basis van olie
  • In poedervorm

Suiker lost sneller op in warm water dus dit doen we in de zomer, een kwestie van weer logisch nadenken. Alcohol blijft lang in een wolk hangen ter plaatse dus ideaal voor veel vis op de stek en olie verspreid zich enorm over het water en stijgt naar de oppervlakte dus dit gebruiken we als we het voer werkend willen krijgen op bijvoorbeeld stilstaand water.
De poedervorm kan je eigenlijk altijd gebruiken en is met name geschikt voor de bodemvisserij op brasem.
Mengen maar die hap:
Als we nu een voertje gaan maken zou dat er als volgt uit gaan zien.

De Basis: Voorn Brasem
Paneermeel Drie delen
Brood Drie delen
Mais Twee delen
Beschuit Twee delen
De Binding: Voorn Brasem
Havermouth Een deel
Polenta Een deel
Eetlust: Een deel collant Een deel Melasse

Dit is een keuze uit de opties, je kan hiermee varieren!

Geur: Vanille, voorn Caramel

Voorbeeld standaard voer voor brasem:
3 delen paneermeel
2 delen maismeel
1 deel Havermouth
1 deel Coprah melasse
eenderde zakje caramel M v/d Eynde
Probeer dit maar eens, je zult verbaasd zijn!

Kant en klaar voer:
Er zijn natuurlijk ook heel veel voertjes kant en klaar te koop en ook deze zijn over het algemeen heel goed, ik zal er een paar noemen die mij goed bevallen.
Brasem
M v/d Eynde Brasem zilver 2 kg voor ± €5,95
Sensas 3000 super bremes 1 kg voor ± €4,95
Evezet brasem geel 1 kg voor ± €2,95

Voorn
M v/d Eynde goed alround, prijs idem
Sensas 3000 gros gardons
Evezet team voorn mix

Wat ook goed kan werken is een deel van het winkelvoer toevoegen aan je eigen voer.
Met deze samenstellingen heb je in ieder geval iets goeds en tevens kan je er naar hartelust mee experimenteren. Ik hoop je hiermee een beetje op weg te helpen om zelf een goed voertje te maken, iedereen kan het want het is gewoon logisch nadenken en uitproberen. Niks geen geheims aan!!!