Matchhengel

De matchhengel heeft zijn bestaansrecht verworven in Engeland. Omdat men daar veel grote wateren kent waar de vis vaak ver uit de kant te vinden is buiten het bereik van de vaste stok heeft men daar in Engeland in het verleden wat op gevonden. Er werd een werphengel gebouwd die in staat moest zijn om een dobber over een grote afstand te werpen. In de loop der jaren zijn ook de dobbers hier op aangepast en hebben we nu de zogenaamde waggler. Een ietwat lange dobber die zich als een dartpijl laat werpen. Door de dobber ook nog eens zo op de lijn te monteren dat hij vrij over de lijn kan schuiven kan op bijna elke gewenste diepte worden gevist. De meeste matchhengels zijn 3.90 meter of 4.20 meter en ze zijn te koop vanaf zo’n 60 euro. Wil je echter een hele mooie dan moet je toch wel rekenen op zo’n 200 euro. Het is een ideale manier van vissen op voorn en brasem als de vis zich wat verder uit de kant bevind en deze vorm van vissen word tegenwoordig bij veel grote kampioenschappen toegepast. Met een matchhengel is het tevens goed mogelijk om gericht op karper te vissen en er vervolgens een geweldige sport aan te beleven. Aan de matchhengel word een molen bevestigd met een grote lijnafgifte wat het ver werpen bevorderd en meestal word een lijndikte van 16 of 18 mm gebruikt. Als je er echter mee op karper wilt vissen zul je een iets dikkere lijn moeten nemen.