Vaste stok

De vaste stok is zondemeer een hengel die het bij iedereen goed doet en vanaf het moment dat mensen vissen heeft de vaste hengel daarbij zijn intrek genomen. Bijna iedereen weet nog wel hoe het vroeger ging met de bamboe hengel en zelfs daarmee werden al grote vissen gevangen. De volgende ontwikkeling was de volglas telescoophengel. Een hengel die uitschuifbaar was en helemaal van glasfibers werd gemaakt. Het waren in de regel dikke en zware stokken tot ongeveer een lengte van 8 meter.
Tegenwoordig doen we ons voordeel met de nieuwe technologie en worden er steeds betere hengels ontwikkeld. Er word tegenwoordig voornamelijk carbon gebruikt en dat is een materiaal wat ook in de ruimtevaart word gebruikt. Het is ontzettend sterk ondanks het lichte gewicht en de geringe diameter. Zo is het dus mogelijk om relatief lichte hengels op de markt te brengen die zelfs bij een lengte van 11 meter nauwelijks doorbuigen. Waar de recreant vaak voor een lengte van 8 of 9 meter kiest is bij de wedstrijdvisser 11 meter de meest gangbare maat. Er bestaan echter ook al vaste stokken met een lengte van 20 meter en deze worden voornamelijk gebruikt bij de visserij in Belgische vijvers waar grote karpers gevangen worden aan de vaste hengel. In Nederland word deze hengel het meest gebruikt om op witvis te vissen en dan met name op brasem en voorn.

Er bestaan drie soorten vaste hengels.
- De telescoophengel
- De insteekhengel
- De oversteekhengel

De telescoophengel is de oudste van de drie en dit is een hengel die van oudsher vervaardigd word van glasfiber maar tegenwoordig zijn er ook telescoophengels die van carbon zijn gemaakt. Het is een hengel die uitgeschoven word tot zijn maximale lengte en het meest gangbaar is dan een lengte van 6 tot 8 meter. Het zijn hengels die behoorlijk door kunnen buigen door hun eigen gewicht en deze hengel word dan ook het meest door de recreatievisser gebruikt. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk de voordelige prijs van deze hengels. Op een lengte van 6 meter kun je een telescoophengel al krijgen vanaf zo’n 20 euro. De telescoophengel van vier meter is verreweg de beste hengel voor de jeugd om mee te leren vissen.

De insteekhengel is een hengel die vervaardigd word van carbon en dat maakt deze hengels uitermate licht van gewicht waardoor ze aantrekkelijk worden voor de wedstrijdvissers die vaak uren met deze stok in de hand zitten.