Jeugdviswedstrijden

Start jeugdviswedstrijden HSV ’t Poldervoorntje 2019

Op woensdagavond 8 mei start weer de jeugdcompetitie (8 t/m 16 jaar) van HSV ‘t Poldervoorntje. Deze eerste wedstrijd is voor iedereen vrij toegankelijk, dus ook als je nog geen lid bent van onze vereniging en nog niet in het bezit bent van een (jeugd)vispas 2019.
Voor alle volgende wedstrijden en activiteiten is lidmaatschap en een (jeugd)vispas wel verplicht. Een lidmaatschap en (jeugd)vispas van ‘t Poldervoorntje heb je namelijk altijd nodig om zelfstandig in Emmeloord en omstreken te mogen vissen.

Als je na deze eerste wedstrijd dus verder mee wilt vissen in de competitie, zal je dus lid moeten worden van ‘t Poldervoorntje en een (jeugd)vispas moet aanschaffen.

Dit kan op de volgende manieren:

• (jeugd)vispas kopen bij de “Dier all-in” in de Lange Nering. (de kosten voor 2019 bedragen € 22,00)
  • Online via de website: www.poldervoorntje.nl (de kosten voor 2019 bedragen € 22,00 en printer om te printen is noodzakelijk)
  • Op zaterdag 11 mei (de zaterdag na de eerste wedstrijd) verzorgen onze vismeesters een jeugdviscursus. Na het volgen van deze cursus ontvang je een visdiploma en jeugdvispas. Daarnaast krijg je ook een hengel met tuigje gratis mee naar huis, zodat je gelijk kunt gaan vissen. Meer informatie over deze cursus kan je vinden op www.poldervoorntje.nl onder tabblad “jeugd”.(de kosten voor deelname aan deze viscursus, incl. drinken, lunch, lesmateriaal, lidmaatschap 2019 en jeugdvispas 2019 bedragen € 25,00)

Dan weer terug naar de wedstrijden.

Tijdens de wedstrijden zijn er opgeleide vismeester(s) en viscoaches aanwezig die je kunnen helpen en begeleiden bij het vangen van een visje. Zij zijn duidelijk te herkennen aan hun kleding en zullen zich voorafgaand aan de wedstrijd even voorstellen.
Op woensdagavond 26 juni is de uitreiking van de bekers voor de 1e, 2e en 3e plaats. Ook is er prijs voor de “grootste vis” en een aanmoedigingsprijs.
Na afloop van iedere wedstrijd is er voor elke deelnemer een prijs beschikbaar gesteld door onze sponsor “Comfort Kasten”. Iedere deelnemer heeft dus altijd een prijs!

De wedstrijden worden op de volgende data gevist:

• 8 mei Start wedstrijd. Marie Curiesingel, Emmelhage.
  • 15 mei Locatie volgt per email, website en facebook.
  • 22 mei Locatie volgt per email, website en facebook.
  • 29 mei Locatie volgt per email, website en facebook.
  • 5 juni Locatie volgt per email, website en facebook .
  • 12 juni Geen wedstrijd i.v.m. avondvierdaagse.
  • 19 juni Locatie volgt per email, website en facebook.
  • 26 juni Buurthuis de Erven. Vrij vissen met BBQ en bekeruitreiking. Dit is dus geen wedstrijd.

Wat neem je zelf altijd mee?

• Hengel met dobber. (telescoop of in- oversteek hengel. Maximaal 6 meter lang!)
  • Aas. (bijv. maden, wormen, brood, mais, kaas, enz.)
  • Leefnet. Minimaal 1,5 meter lang i.v.m. het welzijn van de vis.
  • Hakensteker.
  • Doekje voor je handen.
  • (jeugd)vispas 2019 met boekje of de visplanner app op je smartphone.
  • € 1,00 p.p. inleg per wedstrijd.

De eerste wedstrijd kunnen wij gratis een hengel, leefnet en een hakensteker voor je verzorgen. Deze materialen krijg je tijdens de wedstrijd van ons te leen en moeten na afloop van de wedstrijd weer schoon en netjes worden ingeleverd. Aas voor aan de haak, doekje en € 1,00 inleg moet je wel zelf meenemen. De volgende wedstrijden zal je zelf voor al deze materialen moeten zorgen.
Als je je opgeeft voor de viscursus van 11 mei, dan krijg je van ons al gratis een hengel met tuigje en hakensteker die je voor de wedstrijden kunt gebruiken. Je hoeft dan alleen zelf nog maar een leefnet te regelen. Misschien kan je die wel lenen van een vissende opa, buurman of tante.
Ben je van plan om een leefnet te kopen? Google dan eerste even op het woord “leefnetcode”. Hier staan namelijk een aantal eisen waaraan een goed leefnet hoort te voldoen. Er zijn namelijk ook veel netten te koop die echt slecht zijn voor de vissen. (leefnetten van de Action, Lidl of Aldi e.d. zijn niet geschikt)
Zorg er in ieder geval voor dat het net minimaal 1,5 meter lang is, fijne mazen/openingen heeft en zacht aanvoelt. Bij veel leefnetten heb je ook een pen nodig die je in de grond kunt steken en waar je het net aan kunt bevestigen. De winkelier kan je hierin wel adviseren.

Wat is ook handig, maar niet noodzakelijk, om mee te nemen?

• Stoeltje of kleed om op te kunnen zitten.
  • Schepnet voor de “grootste vis”.
  • Viskoffer met reserve materiaal.
  • Beetje lokvoer. (geen kilo’s)
  • Iets te drinken. Zeker wanneer het warm is

Wat zijn de regels:

Deelname alleen voor leden van HSV ’t Poldervoorntje. (m.u.v. eerste wedstrijd op 8 mei)
Loten van de stek altijd om 18.30. (er wordt geloot op welke visplek je gaat vissen) Zorg dus dat je op tijd bent. Heb je aangegeven dat je ook materialen van ons wilt lenen? Kom dan zeker even een kwartiertje eerder, zodat je om 19.00 gelijk kunt gaan vissen!
We vissen van 19.00 tot 20.15.
Vissen (aas aan de haak) en voeren mag pas na het startsignaal!
Bij het eindsignaal moet je de hengel gelijk binnenhalen!
Elke gevangen vis geeft 1 punt en iedere 100 gram ook 1 punt.
Alleen de 4 beste wedstrijden tellen mee voor de bekers! Je doet dus nog gewoon mee voor de bekers als je door omstandigheden een wedstrijdje moet overslaan.
Gevangen snoek, snoekbaars en paling tellen niet mee en mogen ook niet worden bewaard! Je moet deze vissoorten met de beste zorg behandelen en direct terugzetten.
Alleen de viscoaches en vismeesters van ´t Poldervoorntje mogen helpen! Zij zijn duidelijk te herkennen aan de speciale kleding.

Opgave voor deelname aan de jeugdviscursus via: jeugdafdeling.poldervoorntje@xs4all.nl
Gebruik dit mailadres ook als je nog vragen of opmerkingen hebt.

Tot woensdagavond 8 mei!

Jeugdafdeling hsv ’t Poldervoorntje.