Schepnetvissen westermeertocht 29-09-2017

Zondag, 1 oktober 2017

Op vrijdagmiddag 29-09-2017 zijn we met drie vrijwilligers erop uitgetrokken om te kijken welke vissoorten er in de Westermeertocht voorkomen. Dit in het kader van vis monitoring en visstandbeheer.

Vandaag werd er gestart op de kruising Ankerpad en Westermeerweg. het water ziet er hier oranjekleurig uit. er zit dus veel roest in het water en waarschijnlijk dus veel kwel. Vol goede moed werden de schepneten te water gelaten. de vangsten waren teleurstellend. 1 stekelbaars was het resultaat. Op naar de volgende plek dus.

Kruising Espelpad en Westermeerweg.
Tussen deze kruising en de vorige zit ongeveer 1,7 km verschil. Toch had het water een andere kleur. het water was minder oranje en juist iets donkerder. Opnieuw gingen de schepnetten te water. gelijk kwamen er meer vissen en vissoorten naar boven.

Zeelt, stekelbaars (3 en 10 doornige) blankvoorn en kolblei werden gevangen.

Ook werd deze modderkruiper gevangen. Een vissoort welke op de rode lijst staat. Dit visje wordt op de Westermeertocht op meerdere plekken veelvuldig gevangen.

Een uitstapje naar een afvoersloot lang het akkerland leverde ons meer dan 100 stekelbaarsen op. Hier viel het ons op dat deze sloot door 1 vissoort overheerst werd.

Het schepnetvissen ging gestaagd door. Er werden zelfs jonge karpers gevangen. Op de foto hierboven zijn te o.a 3 jonge karpers, 1 zeelt en een modderkruiper te zien.

Al met al hebben we in 2 uur tijd 5 verschillende plekken afgevist. In deze twee uur hebben we 8 verschillende soorten vis weten te vangen.

Blankvoorn Baars
3doornig stekelbaars
10 doornig stekelbaars
zeelt karper