Verslag Youth Challenge

Vrijdag, 10 mei 2019

Het is zaterdagmorgen 28 april als tegen 6 uur de nachtrust wreed verstoord wordt door het irritante geluid van de wekker. Het moment van de waarheid was aangebroken voor onze twee jongsten uit het team, Lyndsey en Robin. Zij zouden voor het eerst mee geen vissen aan de Youth Challenge van Sportvisserij Nederland in het Beukerskanaal te Steenwijk. De spanning was van hun gezichtjes te lezen. Bij Charissa was minder spanning te zien omdat zij al voor de tweede keer de Challenge zou vissen. Het jaar daarvoor was ze als tweede geëindigd in de categorie U15 en vandaag zouden Lyndsey en Robin ook in deze categorie uitkomen. Drie junioren van ’t Poldervoorntje zouden vandaag de strijd aan binden met leeftijdgenootjes uit de rest van nederland.

Na een lange tijd van veel training en veel voorbereidingen waren ze klaar om de toppers van de Nederlandse wedstrijdvissers in de categorie U15 te ontmoeten. En, die toppers waren allemaal naar Steenwijk gekomen om aan de Youth Challenge deel te nemen. De eerste Youth van dit jaar. Er zullen nog diverse Youth Challenges volgen want elke federatie organiseert er een.
Voor de Grieten was het extra spannend omdat onze jonkies voor de eerste keer mee zouden gaan doen aan een grote wedstrijd met veel kleppers als deelnemer. Van boerenslootje en of stadsvijvertje naar het grote water het Beukers kanaal. Wat een overgang en daarom hielden we ons hart een beetje vast. We maakten ons wel een beetje zorgen om onze twee tien jarigen. Zouden ze zich staande weten te houden tussen al dat geweld? In de periode daarvoor had Harrie Robin en Lyndsey terdege goed voorbereid en tijdens die voorbereiding eigenlijk niets aan het toeval over gelaten. Leren vissen met een langere hengel, leren vissen met verse de vase en niet te vergeten het cuppen van aas en voer. Optuigen van meerdere topsets, voer klaar maken enz. Geen gebrek aan inzet en geen gebrek aan vechtlust en ook mentaal waren ze er helemaal klaar voor. Het enige wat nog ontbrak was routine en wedstrijdervaring maar gezien hun positieve instelling komt dat wel goed.
Nadat er geloot was, de stekken waren opgebouwd en het startsignaal had geklonken, gingen Charissa gecouched door Geertje, Robin gecouched door Harrie en Lyndsey gecouched door Jantina voortvarend van start en het duurde niet lang of de eerste vissen gingen in het net. Bij Robin en Lyndsey ging het boven verwachting goed en het was een lust voor het oog om die twee kleintjes op de kist te zien zitten hoe ze heel bedreven hun visjes schepten en in het net deponeerden. Nu was er niets te merken van gebrek aan ervaring en gebrek aan routine. Petje af voor onze vissertjes. Charissa viste als vanouds, zeer geconsentreerd en actief, maar had een beetje pech met de loting waardoor ze waarschijnlijk een zekere podiumplaats miste.
Toen na het laatste signaal de vangsten gewogen werden bleek Charissa een vierde plek met 4710 gram te hebben gevist, Robin een plek 7 met 2280 gram en lyndsey een 8e plek met 1670 gram. Hoera geen laatste plek voor onze kanjers. Dat belooft wat voor de toekomst van de Grieten. Op 1 juni volgt de selectie voor de NK in het Beukerskanaal.