Noord Oostelijke Kampioenschap

Vrijdag, 10 mei 2019

Het zou een bijzonder dramatische dag worden en dat hadden we van tevoren niet kunnen bedenken toen we met drie leden van het Grietenteam op zaterdag 13 april afreisden naar Kootstertille om deel te nemen aan het NOK georganiseerd dit keer door sportvisserijfriesland. De stemming zat er goed in die ochtend en op het start bureau stond al een rij van ruim 160 deelnemers opgesteld voor de loting tafels. Het werd weer een leuk weerzien met allerlei bekenden uit de wereld van de hengelsport. Het gebeurt niet zo vaak dat vaste stokvissers en feedervissers elkaar gelijktijdig ontmoeten.

De stekken waren uitgezet op de oude steigers langs het Prinses Margrietkanaal. Het feederparcours lag aan de andere kant van de brug. De parkeermogelijkheden bij de hogere steigernummers was bedroevend. Je kon je kont nauwlijks draaien of keren. Na het beginsignaal bleken de onderlijnen van onze dames permanent vast te zitten tussen de stenen. Met de reguliere hengellengtes van 11,5 m en 10 meter was het niet mogelijk om voorbij de stenen te vissen.
Dan te bedenken dat datzelfde water aangewezen is om het Nederlands kampioenschap dames te organiseren. Naar onze bescheiden mening is de plaats volledig ongeschikt en het lijkt ons beter dat Sportvisserijnederland het parcours te verleggen naar een ander deel van het Margrietkanaal waar geen stenen liggen.
Ongeveer 20 minuten na het startsignaal klonk totaal onverwachts het eindsignaal. Een dramatische ontwikkeling was de aanleiding van het stoppen van de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd was iemand van de feedervissers uit Kootstertille van de HSV de Rietvoorn overleden aan een hartstilstand. De stemming onder de deelnemers bij terugkomst in het dorpshuis was bedrukkend. Iedereen was kennelijk onder de indruk van het gebeurde en was unaniem van oordeel dat de organisatie een wijs besluit had genomen om de wedstrijd te staken. Het volgend jaar zal de wedstrijd opnieuw worden georganiseerd in hetzelfde water. Dus de Grieten doen niet mee.

Herman Bossewinkel