Team de Grieten tweede tijdens Federatief Kampioenschap.

Vrijdag, 24 mei 2019

Op zaterdag 18 mei deed het team de Grieten van ’t Poldervoorntje mee aan het federatief kampioenschap Teams met tevens als inzet de selectie voor het Nederlandskampioenschap teams. Omdat de drie junioren uit ons team vanwege hun leeftijd niet mee mochten vissen, hebben we tijdens de afgelopen leden vergadering een verzoek gedaan aan de reguliere vissers om de plaats van onze junioren Charissa, Robin en lyndsey in te nemen. Onmiddellijk stelden zich meerdere leden beschikbaar. Daarmee werden we meteen met een luxe probleem opgezadeld. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht. Uit de namen kozen we willekeurig voor Gerald Thijms en Evert Knoppers en dat bleek achteraf geen verkeerde keuze te zijn.

Omdat Gerald en Evert niet bekend waren met het wedstrijdvissen op nationaal niveau hebben Geertje, Harrie , Gerald en Evert enige keren als team getraind. Zo ook werd druk geoefend met het vissen met verse de vase (rode muggelarven). Dat hadden de heren vrij snel onder de knie.
Vorig jaar bestond ons team uit vier vrouwen en één man en daarmee werden we tot onze grote verrassing vierde. Dit keer bestond ons team uit twee vrouwen en drie mannen.
Op het startbureau in de Meenthe te Steenwijk was het al een gezellige boel en bij een bakkie koffie duurde het niet lang of de sterkte verhalen kwamen los. Om nog maar te zwijgen over alle wijze raadgevingen en adviezen die op de nieuwkomers neerdaalden. Na de loting bleek dat Evert in vak A een plek had geloot. Een goed vak volgens insiders. Harrie lootte vak D het slechtste vak en dat bleek ook wel na het wegen. Later baalde Harrie dat hij zijn matchhengel niet had mee genomen, want daarmee werd in zijn vak de wedstrijd beslist. Ook Gerald trof een slecht vak en dat was jammer voor hem want hij blaakte juist van vechtlust. Jantina lootte vak B een redelijk goed vak en geertje lootte vak E 19 een eind stek.
Tijdens de wedstrijd brachten Evert, Jantina en Geertje al vrij snel de eerste vissen boven water. Zowel Evert als Jantina en Geertje bleven de hele wedstrijd door vangen. Het betrof in feite een gecombineerde wedstrijd van federatief kampioenschap selectie Teams en federatief kampioenschap selectie Heren voor de NK dobbervissen. De deelnemers waren verdeeld over 5 vakken en alles viste door elkaar.
Ons jongste teamlid Robin was die dag bevorderd tot bankrunner en vol overgave fietste hij op zijn vouwfietsje het parcours op en neer om onze teamleden op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen.
Na het eindsignaal bleek Geertje 2000 gram vis in haar net je hebben verzameld. Dat leverde haar een derde plek in het vak en een 2e plek voor het team. Evert viste 4310 gram bijeen een 3e plek in zijn vak en een 2e voor het team. Jantina viste ook 3e plek in haar vak en een 2e plek voor het team. Harrie viste met 540 gram een 4e plek en Gerald met 10 gram een 8 e plek.
Tijdens de prijsuitreiking bleek dat we met 18 punten als tweede waren geeëindigd achter de gedoodverfde winnaars het Evezet Maver team van Nico Bakkernes. En daarmee plaatsten we ons als team voor de NK in september. Tot slot plaatste Evert zich voor de ONK dobbervissen heren. Proficial Evert.