Verslag federatief kampioenschap / selectie junioren U15, U20 en U25

Dinsdag, 11 juni 2019

Zij waren er klaar voor, de jonkies uit het team de Grieten van ’t Poldervoorntje uit Emmeloord. Na een seizoen van voorbereiding was het uur van de waarheid aangebroken. Na het vissen van de Youth Challenge en de Evezet U20 en Dames zouden ze hun krachten kunnen meten met hun leeftijd genootjes. Zaterdag 1 juni zouden Charissa, Robin en Lyndsey mee doen aan de selectie ONK U15 van Sportvisserij Oost Nederland aan het Beukerskanaal te Steenwijk. Gelukkig waren ze al een beetje bekend met dat water want ook beide voorgaande wedstrijden waren in dat water gevist. Een moeilijk en grillig viswater en voor de onervaren jonkies extra moeilijk. De avond er voor waren ze druk geweest met het op orde brengen van hun hengelspullen en het gereed maken van het voer. Hoewel ze vrij rustig waren konden we af en toe een spoortje van opwinding waarnemen. Moeder Vaandrager was door haar rug gegaan met het gevolg dat ze niet aanwezig kon zijn en dat daarom vader Arie de kinderen Charissa en Lyndsey vanuit Hellevoetsluis naar het logeeradres in Kalenberg gebracht werden. Logeren bij Geertje is altijd een feest.

Het was al vroeg reveille op de ochtend van zaterdag 1 juni. Dat werd wassen aankleden brood klaar maken en de auto’s inpakken. Dat inpakken was al een avontuur op zich want grote wolken mugjes maakten ons het leven wel erg zuur. Dus dat werd snel instappen de portieren dicht en vervolgens ventilator in de auto op windkracht 12 en dat richting de Meenthe in Steenwijk. Daar aangekomen bleken er 19 deelnemers te zijn in de klasse U15. Opvallend was dat er veel deelnemers waren van het vrouwelijke geslacht. Het was een bijzonder prettige gewaarworden dat het wedstrijdvissen bij de meisjes zo’n zich zo in een stijgende belangstelling vertoonde. Oost Nederland had haar zaakjes uitstekend voor elkaar want er werd geloot op de oude vertrouwde wijze met de hand. Er was zelfs een toiletgelegenheid aan het parcours.
Lyndsey lootte stek 4, Robin stek 8 en Charissa stek 16. Toen om 9.50 het signaal voeren had geklonken waren onze jonkies klaar en het voerbombardement kon beginnen. Omdat Moeder Vaandrager er niet was nam ik de coaching van Lindsey op me. Geertje de coaching Charissa en Harrie de Lange de coaching van zijn zoon Robin.
In het begin liep niet alles op rolletjes en het was al vrij snel duidelijk dat het schrapen zou worden en dat een bonusvis wel eens de wedstrijd zou kunnen beslissen. Ook nu bleek weer eens hoe grillig het Beukerskanaal kon zijn. Lyndsey ving het eerste uur slechts af en toe een baarsje dus werd het hoog tijd voor wat aanpassingen te verrichten. Onmiddellijk na de aanpassingen begon ze te vangen en dat de hele wedstrijd door. Robin ving zijn visjes maar ook dit keer was het geluk hem niet met hem. Net als tijdens de Challenge en de NTC viel hem een dikke brasem van de haak. Het huilen stond hem nader dan het lachen. Charissa viste een gedegen wedstrijd en wat ze ook probeerde ze miste een beetje geluk door geen bonus te vangen. De volgende keer hopelijk wat meer geluk voor haar.
Na het laatste signaal en na de weging bleek dat Lyndsey 2000 gram vis had gevangen en daarmee 3e werd. Charissa volgde met een gewicht van 1300 gram op de 5e plaats en Robin viste toch nog 870 gram bij elkaar en eindigde op de 8e plaats en geselecteerd.  Wat een succes voor onze jonkies allemaal geselecteerd voor de ONK in september. Het wordt druk voor de Grieten in september want ze klasseerden zich ook voor de ONK Teams. Een geweldig resultaat tot nu toe en dat in het eerste jaar dat de Grieten in nieuwe stijl actief zijn. Een tweede plaats tijdens de Team selectie en een derde plaats tijdens de selectie junioren. En, drie junioren mogen meedoen aan de NK junioren.

Herman Bossewinkel