Viscursus “Vissen met de vaste stok” een groot succes!

Donderdag, 13 juni 2019

Op zaterdag 8 juni mocht de vismeester samen met de jeugdcommissie van HSV ’t Poldervoorntje uit Emmeloord voor maar liefst 18 kinderen een viscursus “Vissen met de vaste stok” verzorgen. Tijdens deze op maat gemaakte les, kwamen alle aspecten van het vissen met de vaste stok aan bod. Allereerst hebben we gekeken naar de verschillende eigenschappen van diverse vissen die in en om Emmeloord met de vaste stok te vangen zijn. Zo hebben we gezien dat iedere vissoort zijn eigen leefomgeving heeft. Dat wil zeggen dat ze in hetzelfde water, toch op hun eigen plek te vinden zijn. Ook hebben we gezien wat voor voedsel de verschillende vissoorten eten en dat de stand van hun bek veel invloed heeft op de manier waarop je de soort kan opzoeken en vangen. Om bijvoorbeeld een zeelt te vangen moet je anders gaan vissen dan om een ruisvoorn te vangen.

Na een lekkere maaltijd hebben we uitvoerig gekeken naar alle materialen. Welke dobber is in welke situatie eigenlijk de beste keuze? En er zijn zoveel soorten haken te koop, waarom is dat eigenlijk en welke moet ik kiezen? Na het onthaken van de “oefenvis” waarbij we een haakje met een weerhaak hebben gebruikt, hebben we nu heel goed gemerkt dat een haak met weerhaak in ieder geval niet de beste keuze is. Ook weten we nu dat het gebruik van lood eigenlijk helemaal niet goed is. Het is giftig en er zijn inmiddels al veel andere materialen te gebruiken die net zo goed werken en een stuk beter voor het milieu zijn. Verder hebben we de eigenschappen van verschillende soorten lijnen besproken. Daarna zijn we aan de slag gegaan om zelf een piepklein haakje aan een wel heel dun onderlijntje te knopen. De start was soms even lastig, maar het is iedereen uiteindelijk zelf gelukt! Het knopen leek veel ingewikkelder dan dat het in werkelijkheid is.
Verder had van één van onze jeugdcommissieleden zijn volledige wedstrijd uitrusting meegenomen, die we allemaal eens goed bekeken hebben. Oeff, wat een mooie spullen… Een hengel van maar liefst meer dan 13 meter lang, verschillende top-sets, cup-sets, zitkist, voermateriaal en uiteraard een heel groot visvriendelijk leefnet. Zo willen we allemaal wel aan de waterkant verschijnen!
De middag hebben we afgesloten met een echt examen met best wel moeilijke vragen. Maar.. Iedereen is geslaagd! Dus met een diploma, een JeugdVISpas en een complete hengel met tuigje (beschikbaar gesteld door Sportvisserij Nederland), is iedereen nu helemaal klaar voor de waterkant!