Verslag de Grieten

Woensdag, 9 oktober 2019

Wat zo leuk begon, eindige in een teleurstelling voor de Grieten en eindigde dramatisch voor Jantina. Het beloofde immers een prachtig seizoen te worden met een prachtige tweede plaats tijdens de selectiewedstrijden teams in het Beukerskanaal. Toen klasseerden de Grieten zich voor de finale van het Open nationaal kampioenschap teams dobbervissen in het Noordhollandskanaal te Graftdijk. Het team bestond aanvankelijk uit Geertje, Jantina, Harrie, Evert en Gerald. Charissa, Lyndsey en Robin waren te jong en mochten niet mee doen. Tijdens de teamwedstrijd werden hun plaatsen in het team ingenomen door Harrie, Evert en Gerald. Tijdens de selectie wedstrijden in het Beukerskanaal Nederlandkampioenschap junioren plaatsten zich Lyndsey met een podiumplaats en werden Charissa 5e en Robin en 8e. Onze jonkies plaatsten zich daarmee ook voor de finale van het open Nationaal Kampioenschap junioren in het Noordhollandskanaal te Graftdijk.

Toen sloeg opeens het noodlot toe, Jantina kreeg een ongeval en brak al haar middenvoet beentjes. Het gevolg was dat haar been in het gips werd verpakt en dat ze voor haar mobiliteit op een rolstoel was aangewezen. Ze kon en mocht geen auto meer rijden met het rampzalige gevolg dat Lyndsey en Charissa geen vervoer mogelijkheid meer hadden naar de wedstrijden.
Dat was een tegenslag voor Jantina maar ook voor de samenstelling van het team. Gelukkig vonden we Sander bereid om tijdelijk de plaats van Jantina in nemen en daarmee konden we met het team naar de Open Nationale Kampioenschap teams.
Vol goede moed vertrok het team op zaterdag 14 augustus naar Assendelft echter zonder Jantina maar met Leo - de vader van Sander- als bankrunner. Voor de meesten van ons was het Noordhollandskanaal een onbekend water en dat bleek wel tijdens de wedstrijd. Een geweldig viswater maar ook een moeilijk viswater voor hen die het water niet kennen. Bij de mannen wilde het maar niet op gang komen. Sander in vak A trof het niet met in zijn vak de toppers van de Nationale elite, zijn weegschaal bleef steken op 195 gram goed voor een 14e plek in zijn vak. Voor Evert bleef de weegschaal in vak B staan op 95 gram goed voor een 11e plek. In vak C kwam Harrie niet verder dan 105 gram en een 15e plek werd zijn deel. In vak D wist Gerald 1315 gram vis ter weging aan te bieden met als beloning een 14e plaats. In vak E kwam Geertje naast de topper peter Post van het Maver Zammatero team te zitten. Tot het einde van de wedstrijd gingen ze gelijk op totdat peter een brasem van 2 kg ving. Met 5270 gram en een 7e plek wist Geertje als enige vrouwelijke deelnemer zich geweldig staande te houden. Frans van Berkel van het Evezet Maver team baalde als een stekker toen hij hoorde dat Geertje hem er af gevist had.
Gebrek aan ervaring en gebrek aan competitie op dit niveau brak onze mannen op. Dat is geen schande want vissen is immers een sport van vangen of niet vangen. Het werd een leerproces en daarmee kunnen we het volgend jaar ons voordeel doen. Met 61 punten werden we 14e (nog net voor De Tjonger uit Friesland) maar met een beetje meer competitie ervaring zou er meer in gezeten hebben. Misschien kunnen we volgend jaar enkele trainingen organiseren in de wedstrijdwateren.
De volgende dag 15 augustus was het tijd voor het Nationale Junioren Kampioenschap dobbervissen op hetzelfde parcours als waar de mannen de vorige dag hadden gevist. Drie deelnemers in de U15, Charissa, lyndsey en Robin. De organisatie had drie vakken uitgezet voor 32 deelnemers in de categorie U15. Charissa viste in vak A met een gewicht van 2850 gram een zeer verdienstelijke 5e plek in haar vak. Overall werd ze 13e. Lyndsey viste in vak C 65 gram goed voor een 10e plek en Robin had 40 gram goed voor een 11e plek. Toch hebben onze twee jonkies heel goed gevist en wat zeer belangrijk is, ze hebben veel ervaring opgedaan.
Al met al verliep het seizoen teleurstellend. Zo eindigde een zo mooi begonnen seizoen. Toch hebben we veel geleerd en veel ervaringen op gedaan die we het volgend jaar kunnen gebruiken en we gaan het volgende seizoen gewoon weer verder.
Tot afsluiting toch nog goed nieuws. Sinds vorig jaar heeft sportvisserij Oost-Nederland twee wedstrijd coaches in dienst Marc Zwaan en Mandrie Ligtenberg. Deze hebben opdracht een federatief jeugd team samen te stellen dat deel kan nemen aan de dames en junioren U20 topcompetitie van sportvisserij Nederland. Robin, Lyndsey en Charissa hebben van Oost nederland een invitatie ontvangen om deel te nemen aan een wedstrijd clinic aan het Beukerskanaal op 23 oktober. Onze jonkies hebben zich in de kijker weten te vissen. De jeugd van het Poldervoorntje doet het goed.

Herman
Coach De Grieten